Žinios ir kontaktai
En

Prekybos ateitis - prekių nuoma

Kas laukia prekybos verslo ateityje? Prognozuojama, kad vartotojai ne pirks prekes, o jas nuomosis. Mažmeninė prekyba transformuosis į prekių kaip paslaugų nuomos veiklą.

Britų ženklodaros ir prekybos rinkodaros konsultantas Ibrahim Ibrahim prognozuoja, kad keičiantis žmonių gyvenimo stiliui (gyvenimas tampa vis mobilesnis) ir augant poreikiui atsikratyti nereikalingų daiktų (atlaisvinti spintas ir namus nuo retai naudojamų daiktų), keisis vartojimo įpročiai. Nuo daiktų turėjimo (nuosavybės) bus pereita prie teisės, galimybės jais naudotis, nuo pirkimo prie daiktų nuomos, nuo nuolatinio turėjimo prie dalijimosi. Žmonės tikėsis galimybės įsigyti daiktus laikinam naudojimui. Kaip sako Markas Zuckerbergas, viskuo, kuo galima dalytis, bus dalijamasi.

Kaip pavyzdys - buitinis grąžtas: teigiama, kad jis vidutiniškai namų ūkyje naudojamas vos 6 min. per visą savo „gyvenimą". Nėra prasmės jo pirkti ir būti jo savininku - vienu grąžtu gali naudotis visa kaimynų bendruomenė, o kiekvienam konkrečiam namų ūkiui verta mokėti tik už faktinį grąžto naudojimo laiką. Štai Šiaurės Karolinoje JAV veikia „TechShop", tarsi įrankių biblioteka, iš kurios kaimynai gali pasiskolinti reikiamus įrankius. Gyventojams nebereikia jų pirkti, užtenka susimokėti už trumpalaikį naudojimąsi.

Prekybos įmonėms reikės sugalvoti veiklos modelį, kuris atitiktų kintančius vartotojų poreikius ir įgalintų to paties daikto „daugkartinio pardavimo" galimybes.

Šioje „dalijimosi ekonomikoje", kur įsigali laikina nuosavybė arba vartojimas bendradarbiaujant, atitinkamos strategijos kuriamos ne tik grąžtams, bet ir kitoms prekėms. Lietuvoje akivaizdžiausias to pavyzdys - dalijimosi automobiliais paslauga „CityBee": už transporto priemonę mokama tik tiek, kiek ja naudojamasi.

Prekyba transformuosis į nuomą net tokių prekių kategorijose kaip drabužiai. Olandų džinsų gamintojas „Mud Jeans" siūlo
už 5 eurų mėnesinį mokestį išsinuomoti kelnių porą. Nebepageidaujantis daugiau dėvėti džinsų žmogus gali grąžinti juos gamintojui, kad šis juos išnuomotų kitiems (be abejo, po cheminio valymo) arba perdirbtų į naują džinsų porą.

Dalijimosi ekonomika suteikia įmonėms didelių galimybių kurti bendruomenes, susijusias su jų produktais. Bendradarbiaujamasis vartojimas reiškia, kad žmonės ateityje ne pirks prekės ženklus, o prisijungs prie jų!

Plačiau šia tema - „The Economist" tinklaraščio įraše anglų k.